luni, 12 august 2013

CONTROVERSA GREUTATII IDEALE

Pareri despre greutatea optima


Cineva spunea "nu sunt obez", "sunt pur si simplu prea scund pentru greutatea mea". Scunzi sau inalti, foarte putini oameni sunt multumiti de greutatea pe care o au, in special doamnele.

Cum aflu daca am o greutate ce se incadreaza in limite normale?

In primul rand greutatea corporala este o caracteristica individuala, insa exista anumite criterii pe baza carora se poate stabili o greutate optima pe care o poate avea cineva. A fi obez inseamna a depasi cu 20% greutatea optima. De xemplu, pentru o persoana a carui greutate ideala este de 70 de kilograme, daca atinge sau depaseste 84 de kilograme inseamna ca este obez. Pe de alta parte a fi supraponderal inseamna sa-ti depasesti greutatea optima cu 10-15%. O alta modalitate de a aprecia incadrarea in limitele greutatii ideale sau in obezitate este de a calcula indicele masei corporale, unde indicele masei corporale reprezinta raportul dintre greutatea actuala (in kilograme) si patratul inaltimii (in metri). Valorile normale ale indicelului masei corporale pentru femei este de 24-25, iar pentru barbati de 25-27.

Cum se calculeaza greutatea ideala?

In primul rand greutatea ideala depinde de sex, inaltime si marimea oaselor.

Cum calculez masura osoasa?
Pentru femei, circumferinta articulatiei pumnului mai mica sau egala cu 13 cm este considerata o masura osoasa mica, intre 13 si 15 vorbim de o masura osoasa medie, iar peste 15 cm, o masura osoasa mare.
Pentru barbati, sub 15 cm este vorba de o masura osoasa mica, iar peste 18 cm, vorbim de o masura osoasa mare. Intre 15 cm si 18 cm, vorbim de o masura osoasa medie.

















Exista unele persoane, in special sportivii care nu se incadreaza in in aceste limite, desi nu sunt supraponderali. Evident, toate aceste formule de calcul ale greutatii ideale sunt doar orientative, de exemplu fotbalistii au o masa musculara mai dezvoltata si mai densa decat oamenii obisnuiti. Astfel, acestia detin un procent redus de grasime. Datorita grasimii (sau lipsei ei) cea mai corecta metoda de a masura cantitatrea de grasime din organism este cantarirea hidrostatica (sub apa). Grasimea pluteste pe apa si de aceea cantareste mai putin sub apa. Se poate calcula astfel cu exactitate ce procent din greutatea corporala este reprezentat de grasime.

IN mod normal, 10-15% din greutatea unui barbat este reprezentata de grasime, iar la femei procentul este 15-20%. La sportivi procentul de grasime este mult mai reduse, variind intre 5-10%.

Spor la cantar!

EDITORIAL - CLUB DIETE

Dietele sunt facute de nutritionisti pentru nutritionisti, aceasta este parerea mea. Daca doriti sa considerati aceasta parere, puteti sa aveti succes intr-o cura. De ce aceasta afirmatie? Pentru ca orice dieta are nevoie de un preambul, mai important decat dieta in sine. Nu va lasati pacaliti de starea de moment de a slabi. Nu este suficienta. Daca nu aveti un plan bine stabilit pentru ce veti face dupa ce veti slabi, esecul va fi unul garantat. Daca nu va hotarati sa va schimbati definitiv viata, veti lua totul de la capat. Asigurati-va ca ati inteles ca aveti nevoie pentru dumneavoastra sa slabiti, iar kilogramele pe care le eliminati nu vor mai reveni, cum se intampla in 99,9% din cazuri.