miercuri, 10 aprilie 2013

DESPRE OBEZITATE

VA SUPRAVEGHEATI GREUTATEA?


Dorinta femeilor de a fi zvelte, cu o silueta perfecta, nu este neaparat un capriciu, ci o problema de sanatate. De multe ori, persoane slabe, dar foarte robuste. In momentul in care depaqsim o anumita greutate nu mai ne simtim bine, ritmul cardiac se tulbura, circulatia sangelui risca sa antreneze retentia de apa, etc., deci pericolul nu este pierderea siluetei, ci pierderea sanatatii.

Dupa o anumita varsta, incepem sa depunem kilgramele si incet, incet, se instaleaza obezitatea.

Media de viata a obezilor este cu 10 ani mai mica decat a oamenilor normali.

Obezitatea este o infirmitate provocata in special de viata sedentara si de o alimentatie gresita.

Nu trebuie sa ne alarmam daca in timpul concediului sau al vacantelor de sarbatori am luat 2-3 kilograme, trebuie doar sa luam unele masuri restrictive in alimentatie. Astfel, cura de slabire voita, cu restrictii excesive, prezinta mari riscuri, daca nu este supravegheata medical. Fantezia, imaginatia si sfaturile prietenilor in ceea ce priveste cura de slabire, nu sunt intotdeauna fara urmari negative.

Obezitatea incepe cu un surplus de greutate de 10-15 % din greutatea normala. Obezitatea prezinta diferite forme: datorita unor tulburari endocrine sau neuroendocrine, obezitate ereditara, in familiile unde se mananca mult, obezitate constitutionala, obezitate alimentara, din exces de alimente sau ca urmare a unei alimentatii gresite. Alimentatia gresita nu inseamna intotdeauna a manca mult, ci si o repartitie gresita a mancarii si deci, a caloriilor necesare in cursul unei zile. Nu este vorba de ceea ce mancam ci si de cat si cum mancam. Mesele chiar daca sunt usoare, luate in graba, intr-o atmosfera incordata, pot determina obezitatea.

Daca dorim sa prevenim obezitatea si sa nu ajungem la diverse cure de slabire ar trebui sa ne luam unele masuri preventive:

- sa mancam mai multe mese pe zi, dupa sintagma "putin si des";

- micul dejun sa fie obligatoriu, fiind cea mai importanta masa a zilei;

- nu consumati mai mult de 100 g de paine pe zi si aceea daca puteti, alegeti sa fie paine inegrala sau graham;

- seara luati doar o masa usoara, si mai ales, mancati cu 4-5 ore inainte sa va culcati;

Daca totusi ati ajuns in situatia in care va indreptati spre o cura de slabire, ar fi bine sa incercati sa va schimbati unele obiceiuri si sa va adaptati modul de viata. Acesta ar fi primul pas inaintea unei cure de slabire, nu ca substituent al acesteia ci ca, mod de organizare. Nu doriti ca la sfarsitul curei de slabire sa va aflati in situatia de a da iama in toate dulciurile avute la indemana si sa va treziti cu o greutate mai mare decat aceea pe care ati avut-o la inceputul curei de slabire.

Deci, sfatul meu este, inainte de aincepe o cura de slabire, schimbati-va obiceiurile:

- eliminati din alimentatie grasimile, fainoasele si zaharul

Consumati carne slaba fripta sau fiarta - evitati carnea prajita. Renuntati la zahar si folositi inlocuitori. Eliminati orezul din alimentatie, folosinti eventual orez salbatic. Eliminati pastele fainoase. Eliminati morcovul fiert. Eliminati laptele dulce.

- ceaiul si cafeaua nu slabesc, dimpotriva, ele faciliteaza digestia, avand efecte stimulative si trebuie deci folosite moderat;

- evitati pe cat posibil constipatia: beti 2-3 litri de lichide zilnic si consumati 2 lingurite de ulei (in salate sau crud, nu pentru prajit);

Daca va inhamati totusi la o cura de slabire este bine sa o faceti vara, cand datorita caldurii apetitul este mai redus, si cura poate avea mai mult succes. De asemenea, cura de slabire este favorizata vara si de abundenta fructelor si legumelor proaspete.

O alimentatie normala trebuie sa cuprinda alimentele de baza: glucide, proteine si lipide. Numarul de calorii necesar zilnic organismului difera in functie de varsta, sex, ocupatie.

Pentru a pierde cateva kilograme, trebuie sa inlocuiti alimentele bogate in calorii prin cele care contin mai putine calorii, dar mai multe vitamine.

Nu trebuie sa slabim mai mult de 1 Kg, maxim 1,5 Kg pe saptamana, deoarece o slabire brusca dauneaza sanatatii, implicit frumusetii (muschii se lasa, piele se ofileste, apar ridurile, se deregleaza echilibrul functional, cee ce poate avea urmari grave).


SFATURI PENTRU SLABIRE


Daca am luat niste kilograme in plus si ne simtim greoaie, este bine sa adoptam imediat un regim prin care sa combatem excesul de alimente si sedentarismul. In primul rand este bine sa diminuati aportul caloric si, in al doilea rand, sa consumam energia.

Este indicat sa utilizam o diete hipocalorica, fara zahar, dulciuri si grasimi:

- se vor prefera uleiurile vegetale;

- se interzic bauturile indulcite cu zahar si bauturile alcoolice;

- o zi pe saptamana masa va fi compusa din cruditati (morcovi, salata verde, varza, telina, mere, etc.);

- o zi pe saptamana carne slaba de vita sau mare, cel mult 150 de grame;

- o zi pe saptamana lactate (fara lapte dulce). Puteti consuma iaurt, lapte batut (este bun ca reduce aciditatea), chefir, sana. Este bine totusi, pentru functionalitatea curei de slabire ca continutul in grasimi al lactatelor sa nu depaseasca 2,5%.

- Daca dorim sa ne mentinem greutatea constanta este bine sa ne urmarim in fiecare zi greutatea si sa controlam cu atentie ceea ce mancam.

O alta cura de slabire functionala, asemanatoare dietei hipocalorice este cura disociata, in care se mananca in fiecare zi altceva. Ex: o zi mere, o zi branza (sub 6%), o zi carne fripta slaba, o zi lactate (fara lapte dulce) sub 2,5 % grasime, o zi peste (fript sau fiert, nu prajit), o zi suc de rosii.
Un efect bun in curele de slabire il are sucul de ridiche neagra, neplacut la gust, insa efectul este garantat.

De asemenea, un efect foarte bun pentru o cura de slabire il reprezinta supa de varza. Aceasta supa are efectele in slabire cu atat mai bune cu cat mancati mai mult din ea.

Reteta supei de varza este simpla:

luati o varza mare, 2 Kg de rosii (sau 2 litri de suc gros de tomate bio - acest suc se gaseste in supermarketuri in sectiunea de produse bio), 2 cepe medii, un pastarnac, 2 ardei grasi, 2 legaturi de marar verde, sau marar uscat daca nu gasiti verde.

Tocati marunt toate legumele in afara de rosii, si le puneti la fiert, pentru cca. o ora si un sfert - o ora si jumatate.

Daca folositi rosii, pe acestea le tocati si le fierbeti separat, cca 40 de minute, dupa care strecurati zeama si o adaugati la supa, dupa timpul necesar de fierbere.
Daca folositi suc de rosii, il incalziti intr-o cratita separat pe aragaz si-l adaugati la supa tot dupa timpul necesar de fierbere.

Inainte sa luati supa de pe foc potriviti din sare si adaugati mararul.

Trebuie sa repet pentru ca este foarte important: cu cat consumati mai multa supa cu atat are mai mare efect cura de slabire.


EDITORIAL - CLUB DIETE

Dietele sunt facute de nutritionisti pentru nutritionisti, aceasta este parerea mea. Daca doriti sa considerati aceasta parere, puteti sa aveti succes intr-o cura. De ce aceasta afirmatie? Pentru ca orice dieta are nevoie de un preambul, mai important decat dieta in sine. Nu va lasati pacaliti de starea de moment de a slabi. Nu este suficienta. Daca nu aveti un plan bine stabilit pentru ce veti face dupa ce veti slabi, esecul va fi unul garantat. Daca nu va hotarati sa va schimbati definitiv viata, veti lua totul de la capat. Asigurati-va ca ati inteles ca aveti nevoie pentru dumneavoastra sa slabiti, iar kilogramele pe care le eliminati nu vor mai reveni, cum se intampla in 99,9% din cazuri.